ПУНКТИ НЕЗЛАМНОСТІ
Увага! Сайт оновлюється. Деякі розділи можуть бути недоступні.
Back Про громаду Вишневе в нарисах

Вишневе в нарисах

Валерій Гомановський: Минуле - це фундамент майбутнього

Валерій Гомановський: Минуле - це фундамент майбутньогоВалерій Гомановський - відомий краєзнавець, автор першого герба Вишневого (1989 рік), лауреат міської краєзнавчої премії імені Вікентія Хвойки (2020 рік). Дослідженню історії становлення Вишневого він присвятив багато років.Особливе місце в його працях та спогадах посідає «Мостопоїзд №415» - залізнична будівельна організація, що влітку 1953 року прибула з Білорусі для відбудови зруйнованого війною господарства Києва, а потім - і Донбасу. Валерій Маркович був безпосереднім свідком тих подій і зберіг важливіспогади про його значення для розвитку нашої громади.

У попередніх публікаціях ми розповідали про «Мостопоїзд №415» та його роль у розвиткунашого міста. Сьогодні продовжуємо цю розмову. В ній - спогади про клуб, який був центром культурного й громадського життя селища.

Валерію Марковичу, у попередньому інтерв’ю Ви згадували, що важливим центром життя селища був клуб. Розкажіть про нього детальніше.

Це був справжній осередок культури й дозвілля, єдиний у селищі. Тут проходили кінопокази, танці, вистави, всі збиралися разом -ділилися враженнями, сміялися, просто проводили час. Тут вирувало життя, кожна подія залишала теплі спогади.

Нагадаю, що бараки «Мостопоїзда №415» розташовувалися неподалік залізничної станції «Жуляни», на захід від неї. Клуб знаходився на одній лінії зі школою, але ближче до станції, а школа знаходилася навпроти сучасного центру науково-технічної творчості «Шанс»(вул. В. Чорновола, 3) з боку залізниці.

З торця клубу, з боку станції, була прибудована цегляна кінобудка з дерев’яними сходами і перилом під ліву руку, а поруч - акуратно оформлений стенд для афіш, намальованих пензликом, з назвою фільму та, як правило, позначкою: вітчизняний чи іноземний.

Клуб, як і всі бараки, був дерев’яний: оббитий дранкою, обмазаний глиною та побілений, дах накритий толем. Ззовніперед входом в кінозалу бувприбудованийневеликий коридор.Ліворуч від входу розташовувалося віконце каси, де продавали квитки.Для безпеки існував запасний вихід.

Зала мала вікна лише з одного боку -вони закривалисяважкимишторамитемно-синього кольору. З протилежного боку, що виходив на залізницю, вікон не було.

Невеликий тамбур, прибудований до торця клубу зі сторони школи, вів у більярдну кімнату. Там стояв хороший більярдний стіл, привезений «Мостопоїздом», за яким із задоволенням грали всі охочі. У кутку праворуч на табуретці стояло відро з питною водою таметалевийкухлик (кружка) на блюдці.

Поряд із більярдною розташовуваласягримерна, в клубі активно діяла художня самодіяльність. Також приїздили творчі колективи з інших міст, додаючи життя та різноманіття цьому культурному осередку селища. Особливо добре пам’ятаю виставу «Сватання на Гончарівці» – і костюми, і грим були на високомурівні.

Пригадую один цікавий епізод: у клубі зберігалися струнні інструменти, вже непотрібні для виступів. Але вони не пропадали марно: часом у сусідній продуктовий магазин привозили замерзле вершкове масло, яке продавчиня не могла порізати ножем. Тоді вона запитувала, чи є у когось струна -і саме нею нарізалимасло.Маленькі побутові хитрощі, що демонструють винахідливість і кмітливість громади.

Як організовували покази фільмів?

У кінобудці стояв один кіноапарат. Тож коли закінчувалася одначастина фільму, вмикали світло, перезаряджали плівку -і показ тривав далі. Коли світла не було, кіно все однопоказували. На балкончику біля входу в кінобудку встановлювали «движок»і продовжували сеанс. Працював він гучно, але в глядацькій залі його не було чути - дивитися кіно не заважав. «Движком»називали електрогенератор з бензиновим двигуном, який був призначений для вироблення електроенергії.    

Стільці були звичайні дерев’яні, збиті дерев’яними рейками в ряди. Посередині зали бувпрохід.Ні місця, ні ряди не мали нумерації -кожен сідав, де хотів. Коли зала була переповнена, діти вмощувалися просто на підлозі біля сцени. Наприкінці зали, під вікнами кінобудки, стояв ще один ряд стільців. Дивитися звідти було далеченько, зате зручно: кілька сидінь розташовувалися навпроти проходу, і ніщо не затулялоекран.Підлога була рівна, без нахилу, але жодних незручностей це не створювало.

Вечорами біля клубу збиралися люди -одні йшли в кіно, інші приходили просто поспілкуватися чи зустрітися з кимось. Тут завжди було людно, та коли починався сеанс -всі розходилися.

Кіно показували в будні, а на вихідних-влаштовували танці.

У спекотні літні вечори, коли темніло, запасний вихід залишали широко відчиненим -і тоді кожен охочий міг зайти та безкоштовно подивитися фільм.

Які фільми користувалися найбільшою популярністю?

В ті часи покази були справжньою подією. Майже завжди зала була повною. Особливо запам’яталися фільми з Чарлі Чапліним. Пригадую, як одного разу після фінальних кадрів ніхто не поспішав виходити: всі сиділи мовчки, очікуючи продовження, адже на екрані не з’явився напис «кінець фільму». Лише коли вийшов кіномеханік і переконав, що показ завершено, глядачі неохоче покидали свої місця.

Популярністю користувалися різні стрічки. Але найбільше - «Плата за страх» змолодимІвом Монтаному головній ролі, польська комедія «Шляпа пана Анатоля». Особливо любили індійські фільми, як-от «Бродяга», «Пан 420», «Кабулієць»та «Недоторканна».

Перед сеансом завжди показували кіножурнал, який коротко висвітлював новини та найцікавіші події.

Якою була атмосфера танців у клубі?

Перед початком танців стільці в залі розставляли по периметру вздовж стін, звільняючи простір. Перед кіносеансом навпаки - їх розташовували рядами. Іноді це дозволяли робити дітям -і тоді їх безкоштовно пропускали на сеанс,для якого вони потрудилися. Так ми, діти, вчилися чесною працею заробляти на  життя.

На танці до клубу приїжджаламолодь із Боярки, Тарасівки, Плесецького. Вечори тут завжди були живими та енергійними. Влітку поруч із клубом працювавтанцмайданчик. Люди збиралися під відкритим небом, танцювалиабо просто спостерігали, насолоджуючись вечірньою прохолодою.

Інколи траплялися й більш урочисті моменти: до селища приїжджав військовий духовий оркестр. Тоді з клубу виносили стільці і музиканти хвилин 20-30 грали просто на вулиці перед клубом, оповіщаючи жителів селища, що танці сьогодні будуть під духовий оркестр. Згодом оркестр заходив усередину, і музика лунала вже в залі.Бажаючі потанцювати проходили за квитками.

Молодь того часу розважалася інтелектуально: на відомі мелодії талановито вигадувалапародії. Але не всі пародії, які співали, були придумані у нас - частину привозили з інших міст.

Іноді хотілося співати іноземну популярну пісню, хоча слів не знали. Тоді намагалися відтворити її за звучанням або придумували власні слова. Так було з піснею«Маленька дівчинка» («Девойко мала») з югославського фільму «Любов і мода». П’ятнадцятирічні підлітки ходили вечірніми вулицями Вишневого, голосно співаючи її мовою оригіналу, старанно копіюючиманеру кращого виконавця цієї пісні Предрага Гойковича.

Скільки років проіснувавклуб?

Клуб побудували 1953 року, а розбирати почали після 1963-го.

Як би Ви охарактеризували значенняклубу для громади?

Один із мешканців Вишневого якось сказав: «Клуб тоді - це більше, ніж Будинок культуризараз».І я повністю погоджуюся: це дійсно було щось особливе. Велика подяка «Мостопоїзду №415» -він залишив по собі слід і теплі спогади, які ми бережемо й сьогодні.Пам’ять про минуле і знання історії допомагають нам краще розуміти своє місто, а також більше любити свою малу, а значить і велику Батьківщину - Україну. Минуле - це фундамент майбутнього.

І насамкінець - Ваше побажання Вишневому та його мешканцям.

Нехай у Вишневому завжди буде весна, і цвітуть вишні.

Це третя розповідь Валерія Гомановського із циклу «Мостопоїзд №415». Попередні матеріали можна переглянути на сайтіВишневої міської ради та в попередніх номерах газети.

Перший герб міста Вишневе

  

Герб міста Вишневе затверджено 25 грудня 1989 року рішенням 12-ої сесії Вишневої міської Ради народних депутатів  ХХ скликання.

 Автор – Валерій Маркович Гомановський.

Герб міста Вишневе зображений на геральдичному щиті, форма і пропорції якого традиційні для того часу, коли було засноване саме місто. Поле – вишневого кольору – кольору стиглої вишні на сонці.

Залізнична емблема (схрещені гайковий ключ і молоток) і дата світло-сірого кольору, у правому верхньому куті щита, означають станцію Жуляни і рік заснування міста.

Дві вузькі паралельні лінії світло-сірого кольору, що проходять з верхнього лівого кута у правий нижній, означають Південно-Західну залізницю. Стилізоване зображення квітки вишні білого кольору в нижньому лівому куті символізує сучасну назву міста.

Розташована горизонтально у нижній частині щита, широка хвиляста стрічка блакитного кольору символізує літописну річку Желянь, від назви якої виник  топонім “Жуляни”.

У графічному написанні назвиміста “ВИШНЕВЕ” використано шрифт “Кирилиця на основі стародавніх джерел”. 

   Своїм твором-гербом автор хотів сказати: “Хай у Вишневому завжди буде весна і цвітуть вишні!”

 

                                                                                      Валерій Гомановський,
                                                                                                         Краєзнавець
 
 
 

Відомий український графік Василь Федорович  Леоненко у 2009-му році створив екслібрис для бібліотеки Музею міста Вишневе. За основу, він взяв малюнок першого герба міста (автор Валерій Гомановський).

 

Перший герб м.Вишневе
пояснення символіки
 

Славна історія Вишневе. А колись... в 1866 року товариство Де-Вриер і К°отримало дозвіл на спорудження Києво – Балтської залізниці довжиною 457 км. Чи то з технічних, чи з економічних міркувань бу­дівельники «відійшли» від проекту і змінили напрям до­роги. Тому село Жуляни і станція з такою назвою опинилися далеко один від одно­го. Так на карті Київщини в 1870 році з'явилася залізнич­на станція Жуляни, а в 1887 році - кіль­ка пристанційних будиноч­ків, де поживало громадянське населення. Це і був початок майбут­нього міста Вишневе.

  — Конкурс на кращий герб міста тривав менше півроку і завершився 25 грудня 1989 року, коли XII сесія Вишневої міської Ради народних депутатів XXскликання сво­їм рішенням затвердила цей проект.

Автор герба — вишневчанин, краєзнавець Валерій Маркович Гомановський.

— Герб міста Вишневе зображений на геральдичному щиті, форма і пропорції якого, традиційні для того часу, коли було засноване саме місто. Поле — вишневого кольору — кольору стиглої вишні на сонці. Дво­ма вузькими лініями, що перетинають його з лівого верхнього кута у правий нижній визначена Південно - Західна залізниця.

Залізнична емблема (схрещені, гайковий ключ і молоток) і дата у правому верхньому куті щита означають станцію „Жуляни” і рік заснування міста Вишневе. Оскільки Південно-Західна залізниця, залізнична станція Жуляни і дата 1887 зв'язані між собою історично, то їх символи на гербі об'єд­нує один колір — сірий.

 Топонім «Жуляни» виник від назви літописної річки Желянь, на берегах якої розки­нулося село Жуляни. Сучас­на назва цієї річки — Нивка. На гербі вона зображена у вигляді хвилястої стрічки блакитного кольору, що розміщується горизонтально в нижній частині герба.

—  У 1960 році селище, що виросло навколо станції Жуляни, було виділене в самостійну адміністративну одиницю і дістало назву Ви­шневе тому, що весь насе­лений пункт, (а в ньому налічувалося 520 дворів) весною потопав у цвітінні вишень. То ж, стилізоване зоб­раження квітки вишні в ни­жньому лівому куті герба символізує назву міста.

 В графічному написанні назви міста ”ВИШНЕВЕ” на гербі викорис­тано шрифт „Кирилиця на основі ста­ровинних джерел”.

Своїм твором – гербом автор хотів сказати: «Хай у Вишневому завжди буде весна і цвітуть  вишні!».

 

 

Валерій Гомановський,
                                                                                                    краєзнавець.

 

Історія одного Прапора

Історія одного ПрапораНаше місто серед інших унікальних реліквій має свою власну реліквію, пов’язану з національною символікою - саморобний національний прапор – символ свободи.

Його урочисто підняли на флагшток Вишневого ще за півроку до Всеукраїнського референдуму про оголошення незалежності України, який відбувся у грудні 1991 року. Прапор - «Дарунок Місту», як зазначено в дарчому написі, зробив краєзнавець Валерій Гомановський: «Цей український національний прапор було піднято на День міста Вишневе у 1991 році».

Як розповідає Валерій Маркович, його пошили активісти-патріоти нашого міста в кінці 1990-го початку 1991 років, а 26 травня 1991 року на День міста, який припав на Свято Трійці, на стадіоні відбувся молебен.

Під час заходу прапор освятив священник Української автокефальної церкви о. Стефаній. Все дійство проходило у святковій урочистій атмосфері. Церемонію підняття прапора супроводжували дівчата в національних костюмах з вінками на голові. Присутні разом заспівали пісню «Червона калина» і колона вирушила до міськради, яка тоді знаходилася по вул. Залізничній, 16.Там підняли саморобний національний стяг поруч прапора Радянської України.

На заході з цього приводу серед інших виступили Левко Лук’яненко та Олександр Нечипоренко, депутат районної ради. Левко Лук’яненко розповідав присутнім про боротьбу українців Західної України за незалежність. Виконали гімн «Ще не вмерла Україна».

Після Всеукраїнського Референдуму саморобний національний прапор зняли, і натомість повісили вже новий, державний жовто-блакитний прапор України. Саморобний прапор, якого чекала незавидна доля, випадково вдалося зберегти автору «Дарунку місту».

Записала Лариса Костенко

Мостопоїзд № 415

Мостопоїзд  № 415Влітку 1953 року до Києва з Білорусі, для відбудови зруйнованого війною господарства, прибула залізнична будівельна організація - „Мостопоїзд № 415”. Остання сім’я прибула 5-го серпня. Сам Мостопоїзд розташовувався у Києві, а робітники проживали на ст. „Жуляни”. Тут, на вул. Щорса (зараз - Г. Сковороди), білоруси побудували цілий масив дерев’яних бараків, де вони і мешкали.

Збудували крамницю, де продавали господарчі і продовольчі товари, культтовари і дитячі іграшки. Викопали колодязі, для кожної родини збудували сарай, збудували невеличкий будиночок, де неодружені робітники з гуртожитків прали білизну. Збудували вуличні туалети.

Побудували клуб, що став справжнім осередком культури. В клубі показували кіно, часто були танці під радіолу, або під військовий духовий оркестр. Була художня самодіяльність, був більярд. Клуб став нашим першим кінотеатром, дав початок кінофікації селища. Як сказав один із жителів міста: ”Клуб – тоді, -  це дещо більше, ніж Палац культури – зараз ”.

Біля кожного бараку стояв великий дерев’яний ящик з кришкою, для побутового сміття.

 Після закінчення робіт у Києві, Мостопоїзд, разом з робітниками, поїхав далі – відбудовувати Донбас. Бараки білоруси не розбирали, подарували селищу. В ті важкі, післявоєнні роки, це був дуже щедрий подарунок. Подарунок, що допоміг на довгі роки вирішити житлове питання в селищі.  В тому ж, 1955 -му році, в одному з бараків, де раніше був гуртожиток, відкрили початкову школу, що дала початок сучасній школі №1. Планування барака було настільки вдалим, що майже співпало з плануванням майбутньої школи, тому пристосувати це приміщення під класи було дуже просто і не потребувало великих матеріальних витрат. В клубі відкрили бібліотеку, що дала початок Центральній районній бібліотеці. Школа проводила в клубі свої дитячі ранки.     

 Згодом всі бараки розібрали, за виключенням приміщення школи та ще одного, що стоїть і донині (вул.В.Чорновола,3). І донині служить людям. В різні часи тут знаходилися різні організації (в тому числі, перша поліклініка), зараз  тут знаходиться районний учбовий центр „Шанс”. Після переведення школи в новозбудоване приміщення, в старому, всі ці роки розташовувались різні організації, і, тільки на початку 2000-х років, зруйнували і його. Перебування Мостопоїзда в Києві дало потужний поштовх для розвитку маленького селища. Всього за 4,5 роки, воно виросло у селище міського типу, а згодом-у місто.

 

На фото: Мостовики. На другому плані – клуб.
Фото Бориса Ємельянова
 
                                                                                              Валерій Гомановський,
                                                                                              краєзнавець

Валерій Гомановський: Зберігаючи минуле, ми оберігаємо майбутнє

Валерій Гомановський: Зберігаючи минуле, ми оберігаємо майбутнєВалерій Гомановський — відомий краєзнавець, автор першого герба Вишневого (1989 рік), лауреат міської краєзнавчої премії імені Вікентія Хвойки (2020 рік). Він багато років досліджує історію становлення Вишневого як міста. Особливе місце в його спогадах і працях посідає «Мостопоїзд №415» — Валерій Маркович був безпосереднім свідком тих подій і зберіг важливі спогади про його значення для розвитку нашої громади.

Валерію Марковичу, які завдання виконував«Мостопоїзд 415» під час війни та після неї?

Під час війни «Мостопоїзд 415» мав стратегічне значення — це був військово-відновлювальний підрозділ залізничників, які під обстрілами відновлювали зруйновані мости тазалізничні колії, щоб забезпечити просування наших військ. Після завершення війницей підрозділ прибув до насдля відновленнямостів та інфраструктури в Києві. У його складі були не лише білоруси, хоча саме вони становили більшість, а й представники інших національностей.

Як місцеві жителі сприйняли появу нового поселення?

Загалом, ставлення місцевих жителів вирізнялося доброзичливістю. У той час найбільше цінували порядність, чесність, працьовитість. Саме ці риси визначали, як складалися стосунки між людьми.

Скільки бараків було зведено для проживання робітників і в яких умовах вони там мешкали?

За моїми підрахунками, було дев’ятьбараків, включно з двома гуртожитками — чоловічим і жіночим. Окрім житлових приміщень, діяли клуб, магазин і так звана «кубова» — окреме невеличке приміщення з металевим прямокутним баком для підігріву води, де прали речінеодружені робітники.

У бараках вікна мали подвійні рами — другу ставили на зиму, щоб зберігати тепло. Кожна родина мала свій сарай для зберігання дров і вугілля. Сараї розміщувалися буквою «П» навпроти магазину. Ввечері, особливо на вихідних, на майданчику між сараями дорослі й діти грали в лотона зеленій траві.

Як змінилося життя селища після відїзду «Мостопоїзда»?

Після від'їзду «Мостопоїзда» в одному з гуртожитків приблизно за два місяці облаштували школу.Селище потребувало власного навчального закладу, адже діти змушенібулиїздити на навчання в Київчи Тарасівку,або ходити пішки в Крюківщину. Це було складно, особливо для першокласників. Зими були суворі, одного разу навіть сталася трагедія —замерзладитина по дорозі.

Після відкриття власної школи стало набагато легше. Це була важлива подіядля громади.

До речі, історія цього навчального закладу має кілька етапів: спочатку він функціонував як філія Боярської школи №18, а згодом став окремою школою №13.У 1965 році, після завершення будівництва нового цегляного приміщення на масиві Залізничників, заклад набув статусу школи №1 (нині — Вишнівський академічний ліцей №1).Саме цей рік дехто вважає початком його офіційної історії. Але школа — це не лише стіни, а передусім колектив і традиції. Тому початок становлення навчального закладу слід датувати1955 роком, коли після від’їзду «Мостопоїзда» вбараках булоорганізованенавчання.

Яку роль відігравав клуб у житті селища, особливо для дітей і молоді?

Це був справжній осередок культурного життя селища — тут проходили святкові заходи, танці та кінопокази. Для дітей такі перегляди були особливою подією. Квиток коштував, здається, 10 копійок — для багатьох це були значні гроші. В нашій родині працював лише батько, мама хворіла, тож коштів на відвідування кіно не завжди вистачало.

Один випадок запам’ятався мені на все життя. Пригадую, як у 1958 році демонстрували кольоровий австрійський фільм «Золота симфонія». Навпроти клубу, між телеграфним стовпом і невеличким стовпчиком, були дві жердочки — там ми часто збиралися з друзями. Якось, коли всі розійшлися, я залишився сам. До мене підійшли троє старших хлопців і простягнули квиток на сеанс. Я просто не міг прийняти такий щедрий подарунок, адже для них цей квиток також був надто дорогим.  Тоді вони сказали, що проведуть мене просто так. Я погодився. Уже дорослим,зрозумів: по цьому квитку вони мене й провели.Це був справжній прояв доброти з їхнього боку.

Якою була перша бібліотека Вишневого?

Дуже скромна — невеличка кімнатка площею близько 10 квадратних метрів, з одним столом, стільцем, відром та трьома стелажами, на яких зберігалося 976 книг. Вцій же кімнаті стояла пічка, яка слугувала опаленням у зимову пору.

Як відбувалося переселення мешканців із бараків?

Коли «Мостопоїзд» поїхав на Донбас, житло почали передавати місцевим мешканцям. А в1960 році розпочалося поступове відселення людей із бараків: частину сімей переселили на Чоколівку, Корчувате та в інші райони Києва.Ті, хто хотів залишитися, згодом отримали тут житло — так формувався житловий масив Залізничників, який також називають Залізничним або Першотравневим масивом. Найбільш коректною вважається назва «масив Залізничників».

До речі, в єдиному бараці, що залишився від «Мостопоїзда», після аварії на Чорнобильській АЕС деякий час проживали вісім родин вчителів із Чорнобильської середньої школи №1, серед них і Михайло Петрович Сальник, який згодом був директором школи №4.

Як би Ви охарактеризували роль «Мостопоїзда» у формуванні соціально-культурної інфраструктури Вишневого?

Цей період заклав фундамент для подальшого зростання і формування спочатку селища, потім селища міського типу, а згодом - міста. Внесок «Мостопоїзда» — це не лише технічні споруди, а й початок спільноти, яка згодом розвинулася навколо них. Пам’ять про минуле й знання історії допомагають нам краще розуміти себе і своє місто, а також більше любити свою малу, а значить і велику Батьківщину. Зберігаючи минуле, ми оберігаємо майбутнє.

Що б Ви побажали Вишневому та його мешканцям?

Нехай у Вишневому завжди буде весна, і цвітуть вишні.