ПУНКТИ НЕЗЛАМНОСТІ
Увага! Сайт оновлюється. Деякі розділи можуть бути недоступні.
Back Мешканцям Інклюзивно-ресурсний центр Вишневої міської ради Інклюзія в дії: навчати, підтримувати, приймати

Інклюзія в дії: навчати, підтримувати, приймати

Інклюзія в дії: навчати, підтримувати, прийматиНа вулиці Марії Примаченко у Вишневому розташований заклад, де кожен день наповнений маленькими перемогами. Тут, у Комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр Вишневої міської ради Бучанського району Київської області» діти з особливими освітніми потребами отримують шанс розкрити свій потенціал, набути впевненості в собі, відчути, що вони - рівні серед рівних.

Місце, де розуміють кожну дитину

Інклюзія - це не просто доступ до якісної освіти. Це можливість для дітей з особливими освітніми потребами навчатися разом з однолітками, долати бар’єри, вчитися взаємодіяти зі світом. Саме таку атмосферу прийняття та підтримки створюють у стінах Інклюзивно-ресурсного центру.

Заклад очолює Маргарита Сергіївна Гончаренко - вчитель-дефектолог за фахом із багаторічним досвідом роботи вчителем-логопедом, людина, яка вміє помічати сильні сторони там, де інші бачать лише труднощі. Вона згуртувала команду професіоналів, які не лише володіють сучасними міжнародними методиками, а й знаходять підхід до кожної дитини.

Команда Центру налічує 16 осіб - педагогічних працівників, а також адміністративних та технічних співробітників, які забезпечують організаційне функціонування закладу. 

До складу педагогічного колективу входять 10 фахівців: вчителі-логопеди, практичні психологи, вчителі-дефектологи та вчитель-реабілітолог. Вони визначають особливі освітні потреби дитини, виявляють її сильні сторони та надають комплексну підтримку, яка включає діагностику, корекційно-розвиткові заняття, підбір оптимальних методик (рівень підтримки визначається за шкалою від 1 до 5, де перший - найлегший, а п’ятий - найскладніший). Такий комплексний підхід забезпечує всебічний розвиток соціальних, комунікативних, психоемоційних і когнітивних навичок, а також мовлення, дрібної моторики та фізичної підготовки дитини. 

Кількість занять залежить від рівня підтримки: від двох академічних годин на тиждень при другому рівні до восьми - при п’ятому. Тривалість заняття також різниться: для дошкільнят - 15 хвилин, для школярів - до 25 хвилин.

Окремо спеціалісти Центру проводять консультації для педагогів закладів освіти громади та батьків, допомагаючи організувати ефективний процес навчання і підтримки дитини.

Варто зазначити, що Інклюзивно-ресурсний центр обслуговує не лише дітей нашої громади. За договорами про співпрацю заклад надає послуги також дітям із Білогородської, Чабанівської та Гатненської громад, де власних центрів наразі немає. Також послуги Центру доступні й внутрішньо переміщеним особам. 

Як ІРЦ підтримує інклюзивне навчання у громаді

У Вишневій громаді інклюзивне навчання організоване в п’яти закладах загальної середньої освіти та семи закладах дошкільної освіти. Загалом, станом на 1 червня 2025 року, на інклюзивному навчанні перебувають 104 школярі та 142 вихованці дитсадків.

Співпраця Інклюзивно-ресурсного центру з освітніми закладами - це постійний процес підтримки та супроводу. В школах представники Центру зустрічаються з педагогами двічі на рік, у дитсадках - тричі. Для кожної дитини з особливими освітніми потребами створюється команда супроводу. До неї входять адміністрація закладу, вчитель або вихователь, асистент учителя (у школі) або асистент вихователя (у дитсадку), логопед, практичний психолог, батьки та обов’язково фахівець Інклюзивно-ресурсного центру.

Перша зустріч команди відбувається одразу після зарахування дитини на інклюзивне навчання. Упродовж двох тижнів ведеться спостереження, після чого фахівці спільно визначають, як адаптувати навчальну програму, які умови необхідно створити та як індивідуалізувати освітній процес. Усі рішення фіксуються в індивідуальній програмі розвитку - документі, який підписують усі учасники освітнього процесу. Це своєрідна «дорожня карта» розвитку дитини з особливими освітніми потребами, створена спільно школою та батьками.

Якщо дитина має четвертий або п’ятий рівень підтримки, навчальна програма модифікується: зміст тем спрощується, але зберігається їх відповідність програмі класу. Таким чином дитина навчається разом з однолітками, отримуючи матеріал у доступній для неї формі.

Деякі діти не відвідують заклади освіти через медичні показники. В таких випадках рекомендована індивідуальна форма навчання - наприклад, у школі організовують педагогічний патронаж та складають окремий розклад занять.

Підтримка дітей, які пережили травматичний досвід війни

На початку повномасштабного вторгнення Інклюзивно-ресурсний центр працював дистанційно. Проте вже з червня 2022 року колектив повернувся до очної роботи, адже повноцінне обстеження дітей неможливе в онлайн-форматі. 

Упродовж 2022–2025 років працівники закладу підвищували кваліфікацію на численних семінарах, тренінгах, а також брали участь у міжнародних і національних проєктах, спрямованих на розвиток інклюзивної освіти: ЮНІСЕФ «Асистивні технології як акселератор для дітей з особливими освітніми потребами»; Parimatch Foundation «Перша психологічна допомога. Аспекти роботи з дітьми в надзвичайних умовах»; ЮНІСЕФ «Кризова допомога сім’ям, які виховують дітей з інвалідністю під час війни»; ЮНІСЕФ «Впровадження послуги раннього втручання».

Отримані знання фахівці Центру передавали колегам: було організовано трьохетапне навчання для практичних психологів Вишневої громади, що охопило всі 5 закладів загальної середньої та 9 закладів дошкільної освіти. 

Коли суспільство змінюється

«Поступово, але впевнено суспільство стає більш толерантним до інклюзії», - говорить директорка Інклюзивно-ресурсного центру Маргарита Гончаренко, яка очолює заклад із 2019 року.
На початку, за її словами, спостерігалися певні непорозуміння - як з боку педагогів та батьків, так і суспільства загалом. Але ситуація поступово змінюється. Наприклад, адміністрації закладів освіти частіше ініціюють спеціальні навчання для вчителів; курси підвищення кваліфікації вже містять модулі з інклюзивного навчання; педагоги навчаються адаптувати програми під потреби кожної конкретної дитини; батьки інших учнів стають більш толерантними та відкритими до інклюзії.

«Так, ще є чимало труднощів, але і розуміння стає більше, - зазначає Маргарита Сергіївна. - Ідея інклюзії - у вихованні поваги до кожного. Вірю, що завдяки інклюзивному навчанню в дитсадках та школах ідея рівності поступово стане частиною нашої культури, і вже наступне покоління буде розуміти - що ми всі різні, але ми рівні».

Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Вишневої міської ради Бучанського району Київської області» знаходиться за адресою: місто Вишневе, вулиця Марії Примаченко, 8. На консультацію можна записатись за номером телефону: 0950621757, 0931360000 Маргарита Сергіївна.